fredag 2 mars 2012

Lite frosseri i ljuvliga bebisstunder del 2

De ljuva bebisstunderna är många. Här kommer fler ögonblick, gamla som nya!

·         I slutet av november var vi på ett stort kalas. S trivdes som fisken i vattnet trots stoj och stim, vuxennyp i hennes runda kinder och glatt tjutande barn överallt. Toastmastern deklarerade att man gärna fick hålla tal till huvudpersonens ära och då signalerade S att hon ville stå upp. F låter henne stå i hans knä och med viftande armar hörs en lång och högljudd harang av ”Gla gla, ba hadja gla!”. De efterlyste tal, så då höll hon ett. Ett som varade under hela fikastunden, och samtidigt som andra mer förberedda försökte prata. Stolta och roade, kände jag och F oss då!

·         S är ca fem månader och hon sitter i sin barnstol och leker med diverse leksaker. Jag brukar lägga upp en stor hög med grejer på köksbordet som jag kan ta av och ge henne när hon allt som ofta leker leken ”ta en grej och slänga i golvet”. Bland de bortslängda prylarna på golvet ligger några plastmuggar och en napp. Jag tar upp dem och lägger nappen i muggen, och gör en minnesanteckning att jag ska skölja nappen innan hon får tillbaka den. En stund senare råkar jag av misstag ge henne muggen med nappen i vilket jag kommer på när jag vänt mig med ryggen åt henne. Jag snor runt och där sitter S med nappen i munnen, lite på sned, suger förnöjt och håller muggen i örat som att hon sitter med en kopp kaffe och filosoferar. Jag kan bara gapskratta åt synen!

·         Hon vet att jag är hennes mamma. Frågar jag ”var är mamma?” så pekar hon på mig och ler. Det värmer hjärtat.

·         S vaknar ungefär samma tid varje dag, trots att hon ibland skulle behöva sova längre. Då får hon välling och en ny blöja, och sen lägger jag henne bredvid mig i sängen och så försöker vi somna om. Tätt intill vill hon ligga, och så tittar hon utforskande på mig med stora blå ögon, drar mig lite i håret eller fingrar på min näsa innan hon somnar. När hon vaknar efter en stund igen är hon så glad så glad! Det är en underbar stund på dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar