torsdag 17 november 2011

Lite frosseri i härliga bebisstunder!

Jag försöker leva så mycket jag kan i nuet, när jag är med min bebis. Det är lätt att falla in i lite väl mycket schema-tänk när dagen känns lång och man är ensam med S. ”Snart ska hon sova, sen ska hon äta, sen blir det lagom med en promenad, sen måste hon badas ikväll” och så vidare… Så här kommer några lycksaliga ögonblick då jag stannar upp och bara njuter av min härliga dotter!
·         För några dagar sedan vaknade S ovanligt tidigt och efter matningen hoppades jag att hon skulle somna om. Jag har lyft över henne och hennes täcke och kudde i min säng och vi ligger tätt intill varandra. Innan hon brukar somna lägger hon ofta sin gosekanin i ansiktet, jag tror det är en trygghetsgrej, och nu ligger hon och småfingrar på den samtidigt som hon tittar mig djupt i ögonen. Vi ligger och myspratar och jag gäspar och säger ”trött mamma”. Då tar hon kaninen och lägger den över mitt ansikte, som för att säga ”här, nu kan du somna.” Efter en stund sover vi båda, fortfarande tätt intill varandra. 

·         Det är numera väldigt spännande att utforska alla instrumenten i vårt musikrum hemma. Blinkande och med yviga armar knäpper hon på bas- och gitarrsträngar, slår på djémbetrumman eller hamrar på pianotangenterna. Hon sitter i mitt knä framför pianot, och skrattar när jag spelar ’ompa ompa’ med växelbas och färgar mina enkla ackord med diverse toner i fortissimo. Nu tror ni kanske att det ska komma en slutkläm på den här lilla texten, men det gör det inte. Det räcker såhär, för det är bara så underbart roligt och härligt att få ta del av S upptäckarglädje. Särskilt när hon med nyfiken blick fingrar på sådant jag bara drömmer om att hon senare ska visa intresse för.

·         S är för det mesta otroligt glad när hon vaknar. Först hörs det lite prassel, täcket eller filten kastas av och benen börjar sprattla. Väntar man en stund hörs ofta ”gla gla gla!” och ett litet fniss, och när man går dit så kikar hon upp ur antingen vagnen eller sängen och ser ut att undra nyfiket vem det är som kommer. När hon ser mig eller F sprider sig ett brett leende över hennes ansikte. Den här stunden är så mysig! Jag har hört om många andra bebisar som oftast vaknar ledsna, men inte lilla S. Hon är glad och nyfiken!

1 kommentar:

  1. Provar nu att kommentera själv för att se om det går! /Lisa

    SvaraRadera