måndag 3 oktober 2011

Äppelpolitik

På promenaden ser jag ett tecken på att det finns människor som har tänkt till. Som vill gott, och som med enkla medel gör världen till en bättre plats. En liten handling kan göra så mycket!
Fastsatt på grinden satt en stor korg med äpplen, och en skylt: ”Varsågoda!” Det är genialiskt. Jag passerar trädgård efter trädgård som har ett överflöd av äpplen och andra frukter och bär. De som bor där hinner omöjligen ta vara på all frukt, och jag tycker det är ett sådant slöseri. Varför gör inte alla som de ovannämnda äppelskänkande människorna? Jag blev glad och tog naturligtvis två äpplen, ett till mig och ett till F. Vi som inte bor i hus med tillhörande trädgård är oftast förpassade till ICA Maxi, och vad säljer de? Kanske en sort –varken billigare eller dyrare än någon annan- som bara får heta ”Svenska äpplen” som om det bara fanns en äppelsort i Sverige, och sedan säljer de fem andra sorter från Holland, Frankrike och t.o.m. Nya Zeeland. F såg ett äppelköpande par häromdagen stå och plocka i högen från Landet Längst Bort och blev så irriterad att han var på vippen att säga till. Vet de vuxna människorna inte vart Nya Zeeland ligger? Kan de inte tänka själva att det är ogynnsamt för miljön att välja den sorten när vi har utmärkta svenska sorter? Och varför måste affärerna sälja äpplen från Nya Zeeland när det är som störst säsong just nu, här hemma i Sverige?
Vi är vana, och bortskämda med, att alltid ha tillgång till allting. Mitt i sommaren ska vi käka apelsiner. Nu på höstkanten när vi precis borde ha snaskat oss tillfredsställda på söta, svenska jordgubbar kan man fortfarande köpa svindyra men smaklösa gubbar från Belgien eller liknande. Det som för bara några månader sedan kostade 20 kr/litern kostar nu det tredubbla, och här kommer det konstigaste. Vi betalar det. Vi måste sluta med det! Det är så enkelt som tillgång och efterfrågan, affärerna tar in det vi köper. Och istället borde vi dela med oss av det vi har. Familjen med flera äppelträd kan väl låta oss äppellösa komma och plocka. De blir av med överflödet av frukt som hamnar på gräsmattan och ruttnar, och jag och F kan njuta av svenska äpplen istället för dyra Nya Zeeländska. OK?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar