tisdag 20 september 2011

Min dotter S!

En solig och varm majdag föddes min och F lilla underbara dotter, S. Mitt på dagen kom hon ut, hon som vi trott var en han, och livet förändrades för alltid. Hon hade vackra blå ögon, mörkt hår på huvudet och var inte alls sådär skrynklig och röd som vi hade räknat med. Hon var len och slät, trots att hon var två veckor tidig, och alldeles lagom i både vikt och längd. Hon var det sötaste vi sett och trots att både jag och F var helt slut var lyckan total och vi kunde omöjligt sova den första natten. Vi måste ju ta hand om den lilla, lilla människa som plötsligt var det viktigaste för oss båda. Att S sov gott hela den första långa natten, spelade ingen roll…
S är nu fyra månader. Hon är en underbar liten krabat med mycket energi och en stark egen vilja! I hennes ögon finner man nyfikenhet, glädje, finurlighet, visdom och envishet. Hennes små klibbiga händer använder hon till att fånga saker och sedan stoppa i munnen, det kan vara en handduk, hennes gosekanin, Tummen i babygymmet, eller våra händer. Allt ska in i munnen, smakas på och utforskas. När hon är klar slänger hon resolut bort det hon just smakat på för att kanske dra till sig det än en gång, eller hålla en lång och öronbedövande monolog om vad hon just upplevt.
Att kika på saker är spännande. Objektet kan vara en färgglad bok som sticker ut bland de andra mörka i bokhyllan (Miles Davis självbiografi är en klarröd och därför mycket intressant bok!), de mönstrade gardinerna, den prickiga sänggaveln i sovrummet, pappas randiga tröja eller bara ett svart byxben. Vad hon tänker skulle jag ge allt i världen för att veta, när hon av iver och lust över upptäckarglädjen sprattlar med armar och ben.

Buren vill hon gärna bli, och att sitta eller stå i knät är väldigt roligt. Om dagarna sjunger jag och S. Vi läser ramsor, leker med pingliga klossar och tittar på färgglada mönster i tygböcker, går på babysång och träffar mina vänner som härligt nog också fått barn under 2011. Vi promenerar, sjunger lite till och gosar och busar på vår dubbelsäng eller på mitt hemsydda lapptäcke på golvet, och när S tar sig en tupplur passar jag ibland på att göra detsamma. Om jag inte tvättar, diskar, plockar undan, ringer, skriver, kokar flaskor, lagar mat, städar eller bara andas en liten stund förstås.
Att vara mammaledig är härligt, jobbigt och underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar