torsdag 29 september 2011

Ecochica matminnen och aldrig i livet att jag gör pulvermos till middag!

Mamma bakade allt bröd själv när jag växte upp. Hon kokade all saft, gjorde sylt och gelé och hon bakade småkakor och födelsedagstårtor. På somrarna odlade hon och pappa potatis, morötter, bönor och ärtor, örter och sallad, tomater, squash och gurka. I trädgården fanns även äppelträd, vinbärsbuskar, krusbär, hallon, rabarber, björnbär och jordgubbar. Man kan tro att jag växte upp i ett riktigt ecochict hem, med miljömedvetna föräldrar som inte gjorde annat än drog på sig trädgårdshandskarna och rensade i landet. Och på sätt och vis var det väl så, många långa timmar ägnades i trädgården, men ännu fler timmar lades på föräldrarnas heltidsarbeten och på mig och min syster såklart. Ecochic? Nej det ordet fanns knappast på åttiotalet. Mina föräldrar gjorde det de tyckte om att göra, och som de till viss del var tvungna att göra av ekonomiska skäl. De sparade pengar på att göra så mycket som möjligt själva, och på det sättet hade vi alltid råd att åka på semester, även om resan ”bara” bestod en husvagnstripp till Öland. Vad fantastiskt lyckligt lottad jag var! Hembakt bröd och semester! Ändå förstod jag inte det då, utan ibland tittade jag längtansfullt på kompisens färdigköpta tunnbrödsrulle som hon sköljde ner med en Festis i trekantsformat. Själv drack jag hemgjord rödvinbärssaft i sirapsflaska.
Idag vet jag att många slår knut på sig själva för att hinna baka bröd och odla sin trädgård samtidigt som de ska utbilda sig och göra karriär, bilda familj, gå på yoga, vara tillgängliga på mejl och Facebook dygnet runt, ha ett fantastiskt förhållande till sin partner samt naturligtvis ta hand om sitt yttre och helst se ut som tjugofem tills de är sextiofem. Hur mina föräldrar fick ihop det kan jag ibland inte förstå, men jag är djupt tacksam över de varma minnen jag har av rågsiktskakor och vinbärstårtor på födelsedagarna.
Nu när jag själv har en dotter funderar jag såklart alltmer på hur min barndom påverkat mig och vad för slags minnen och vardagsupplevelser vår dotter kommer ha med sig. Medan jag är uppvuxen på hemodlat och hembakat, fredagsmys långt innan ordet blev vedertaget och varma mackor med stuvade egenplockade kantareller på söndagskvällarna kanske S kommer ta för givet att det alltid finns hembakta kanelbullar i frysen. Över min döda kropp att jag köper färdiga bullar! Hon kommer förhoppningsvis lära sig att det är lika normalt att ena dagen äta linsgryta med curry, som att nästa dag få hemtrillade köttbullar med egengjort potatismos. Däremot kommer förmodligen lingonsylten vara köpt, såvida inte mormor, eller ev. mormorsmor har skickat över en burk hemkokt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar