lördag 17 september 2011

So it begins…

Jag heter Lisa och jag vill hälsa dig välkommen till min blogg! Jag undrar förstås hur du har hittat hit? Kanske är du bekant eller rentav släkt med mig? (Systeryster, är det du?) eller så har du väl googlat som alla andra. Kanske på ”mamma”, kanske på ”choklad”,” amning” eller ”grillad kyckling”? Det kan nämligen vara så att de orden försigkommer i mina texter en eller ett par gånger.
Vad ska den här lilla bloggen handla om då, och varför skriver jag? Jag har aldrig läst en blogg själv. Eller nu ljög jag. Jag hade inte läst en blogg till för några månader sedan när jag rattade in P1 och Clara Lidströms sommarprat. Jag tyckte mycket om hennes program som handlade om allt från politik, husmorstips till självförverkling och andra intressanta tankar. Clara har en mycket populär blogg som heter UnderbaraClara, den är faktiskt så poppis att mänskan kan försörja sig på den. Tänka sig! Jag måste genast koppla upp mig och läsa. Den måste vara fantastisk! Det är den inte. Den är faktiskt långt ifrån fantastisk om man inte med fantastisk menar just fantastisk för någon annan utom just än själv. Hennes blogg är nämligen fylld av vackra foton (hon är i alla fall en bra fotograf!) på vackra loppisfynd, virkade dukar och tekoppar och en text kan vara ungefär såhär: ”Åh vad underbart det är att en regnig höstförmiddag läsa en god bok och dricka en kopp rykande hett te när lillen sover!” Och det är klart att det är! Men det vet väl alla redan? Mysigt för henne att hon har tid att dricka te när hennes bebis tupplurar, men jag vill inte lägga min värdefulla tid när min bebis sover att läsa om hennes rykande tekopp! Då vill jag väl unna mig den saken själv, och kanske läsa om något med lite mer tuggmotstånd, eller humor eller något som är tankeväckande? Clara Lidström verkar vara en klok och bra människa på alla sätt, men hennes blogg (som jag har försökt ge en chans i alla fall någon månad nu) innehåller inte det jag vill läsa om. Det kan såklart vara så att jag är en rutten googlare utan förmåga att klicka mig in på de rätta ställena, men efter en hel del sökande har jag inte hittat någon blogg jag vill följa. Förutom argabibliotekstanten, den rekommenderas!
Så… då skriva är minst lika roligt som att läsa så får jag väl göra det själv då! Dvs skriva en blogg som jag själv skulle vilja läsa.

1 kommentar:

  1. Härligt lisa..

    Man ska alltid skriva en blogg som man själv vill läsa..

    Lycka till i bloggdjungeln och välkommen till oss andra..

    Kram Ida www.forvirradbabylycka.blogg.se

    SvaraRadera